fbpx
Czy wiesz jakie ciśnienie panuje w Twoim zespole - mamy dla Ciebie barometr!
Materiały,  Techniki,  Zarządzanie

Czy wiesz jakie ciśnienie panuje w Twoim zespole – mamy dla Ciebie barometr!

Czas czytania: 6 minut


Czy znasz sytuację w swoim zespole? Czy wiesz, jak Twój zespół pracuje jako grupa? Może umiesz powiedzieć, na podstawie czego masz wiedzę o swoim zespole? A może potrafisz zmierzyć spójność swojego zespołu „od 1 do 10” ? Pytanie, czy chciałbyś posiadać barometr, który ci to wszystko ułatwi? Jeżeli tak, to zapraszam Cię do artykułu.

Po co ci barometr zespołu?

O samym narzędziu za chwilę. Na początku opowiem, jak powstało. Niegdyś Jimmy Janlén przygotował narzędzie „Barometr zespołu”, aby móc oceniać, czy jego zespół jest coraz silniejszy i lepiej zintegrowany. Jednocześnie używał go jako alternatywę dla spotkań typu retrospektywa – zorientowanych bardziej na działanie.

Tak to prawda, „barometr” przychodzi ze świata metodyk zwinnych. Ten artykuł jest oparty na materiale oryginalnie opublikowanym w 2014 roku przez Jimm’ego na stronie Crisp’s Blog: https://blog.crisp.se/2014/01/30/jimmyjanlen/team-barometer-self-evaluation-tool.

Porównując większość metod wykonywania retrospektyw, czy też spotkań pomagających zespołowi ulepszać swoje procesy, łatwo zauważysz, że są one nastawione na zwiększanie lub ulepszanie takich parametrów jak szybkość pracy, czasu realizacji zadań, ilości popełnianych błędów, jakości produktów lub też opinii klient itp. Często jest to proste jak liczenie ciastek lub mierzenie ilości mleka.

Mnie osobiście zawsze sprawiało trudność zmierzenie spójności mojego zespołu. Tego, jak grupa ludzi, którym przewodzę, czuje się wspólnie. Jak mocny tworzą zespół. Z pomocą przyszedł mi „barometr zespołu”. W przeciwieństwie do typowych retrospektyw bada on, jak zespół pracuje razem, jak ludzie czują się ze sobą. Używałem tej metody spotkań z powodzeniem z zespołami, które nie pracowały metodami Agile.

Barometr pomagał mi w lepszym zrozumieniu i aktywnym rozwijaniu zaufania i spójności zespołu. Autor oparł narzędzie między innymi na takich źródłach jak „Five Dysfunctions of a Team” (Patrick M. Lencioni), „Teamwork is and Individual Skill” (Christopher Avery), „Squad Health Check” (Spotify) oraz własnej wiedzy i wieloletniemu doświadczeniu – swoim i współpracowników z firmy Crisp.

Barometr – mechanika, czyli jak go używać

Poniżej znajdziesz przepis jak używać barometru w ramach spotkania / warsztatu ze swoim zespołem. A więc do dzieła!

Przedstaw zalety barometru zespołowi.

Warsztat z barometrem zespołu rozpocznij od przedstawieniu zalet używania tego narzędzia:

  • Usprawnienie pracy zespołowej.
  • Rozwijanie integracji i zaufania w zespole.
  • Ułatwienie rozwiązywania zagadnień i konfliktów.
  • Usprawnianie pracy świadczonej przez zespół jego klientom.
  • Zwiększanie zaangażowania w zespole.

Warsztat może być przeprowadzone anonimowo: przed rozpoczęciem dyskusji wszyscy uczestnicy anonimowo wypełniają ankietę i dane do tabeli wprowadzane są na podstawie jej wyników.

Dla wersji online dodałem do tekstu komentarze oznaczone kolorem niebieskim. W materiałach dodatkowych do tego artykułu znajdziesz linki do przykładu wersji online barometru.

Przygotowanie do barometru

  • Rozdaj każdemu z uczestników talię kart z cechami zespołowymi lub zaprezentuj karty poszczególnych pytań do wyświetlenia — potrzebny rzutnik lub TV.
  • Każdy z uczestników otrzymuje zestaw kart do głosowania (zielona, żółta, czerwona); mogą to być karteczki samoprzylepne.
  • Tablicę zmazywalną + pisaki, należy przygotować tabelę według wzoru poniżej.

Online: Przygotuj prezentację do pokazywania w trakcie spotkania lub umieść kolejne karty cech zespołowych na wirtualnej tablicy. Jednocześnie przygotuj tabelę elektroniczną do zbierania wyników.

#TematSuper!Może być.Mogłoby być lepiej.Wynik
1Zaufanie   
2Współpraca   
3Informacja zwrotna   
4Zaangażowanie podczas spotkań   
5Zobowiązanie   
6Dążenie do doskonałości   
7Wzajemna odpowiedzialność   
8Poczucie siły   
9Poczucie dumy   
10Relacje   
11Samodzielność   
12Dzielenie się   
13Wzajemna motywacja   
14Lojalność   
15Pasja   
16Spójność   
Wynikbarometruzespołu:(wynik)
Przykładowa tablica do prowadzenia barometru zespołu.
Credits to Crisps Blog.
Barometr zespołu - głosowanie

Przebieg barometru – głosowanie.

  • Jako prowadzący barometr przeczytaj kolejne nagłówki kart reprezentującej cechę zespołu oraz opcjonalnie pozostałą treść.
  • Po zakończeniu czytania każdy uczestnik barometru ma kilka sekund na zastanowienie się nad odpowiedzią.
  • Po kilku sekundach jako prowadzący odlicz „raz, dwa, trzy” i na komendę „trzy” każdy z uczestników podnosi kartę zieloną, żółtą lub czerwoną w zależności od swojego zdania.
  • Zanotuj na tablicy liczbę głosów.

Online: W trakcie spotkania użyj dowolnej platformy do łączności wideo. Każdy z uczestników dodaje do tablicy elektronicznej swój głos w postaci kartki/znaku odpowiedniego koloru w kolumnie wybranej dla swojej odpowiedzi.

Podsumowanie wyniku barometru.

Zanim przejdziecie do dyskusji nad wynikami barometru, dokonajcie oceny uzyskanych wyników. Samo sumowanie i liczenie, możesz wykonać Ty. W tym samym czasie, niech Twoi ludzie porozmawiają o tym, jakie wyniki pojawiły się na tablicy. Pomogą wam pytania:

  • W których obszarach głosy były takie same?
  • Jak dużo mamy głosów w kategorii „zielonej” / „Super!”?
  • Ile jest głosów w obszarze „żółtym” / „Mogłoby być lepiej„?
  • Jak rozłożyły się głosy, patrząc ogólnie na odpowiedzi?

W czasie gdy zespół patrzy na bieżące wyniki i je omawia, policz punkty według schematu:

  1. Za każdą kartę w kolumnie „zielonej” / „Super!” zapisujesz 2 punkty.
  2. Każda karta w kolumnie „żółtej” / „Może być” daje 1 punkt.
  3. Karta w kolumnie „czerwonej” / „Mogłoby być lepiej” daje 0 punktów.
  4. W kolumnie „Wynik” wpisz sumę punktów z poprzednich kolumn podzieloną przez ilość członków zespołu.
  5. Na samym końcu oblicz wynik dla całej tabeli, sumując wyniki wszystkich średnich i dzieląc przez ilość pytań – czyli 16. To je wynik „barometru” dla Twojego zespołu.

Czas na dyskusję.

Gdy podliczyłeś już wyniki głosowania, czas na dyskusję z zespołem. Zacznij od prostego z pozoru pytania do swoich ludzi: O czym Waszym zdaniem powinniśmy porozmawiać, patrząc na wyniki? Czym chcecie się podzielić po przejściu barometru?

Pamiętaj, że celem całego ćwiczenia jest otwarcie zespołu na dyskusję. Ponieważ same karty cech zespołu mają wiele tematów, niech Cię nie zdziwi, jeżeli ludzie będą chcieli rozmawiać o czymś zaskakującym. Pozwól im na to i uważnie słuchaj ich głosu.

Jeżeli jednak zespół nie wie, od czego zacząć i zapada niezręczna cisza, wesprzyj ich i zapytaj, czy ktoś może chce opowiedzieć o swojej odpowiedzi, dla którejś z kart. A może inna osoba odłożyła lub zapamiętała jedną cech zespołu z głosowania i chce zadać pytanie?

Wiedz również, że nie musicie zakończyć dyskusji listą akcji do wykonania. W całym ćwiczeniu chodzi przede wszystkim o to, aby poruszać tematy związane z zaufanie, odczuciami i uczuciami, motywacją zespołu. Barometr buduje przestrzeń do dyskusji nad tematami, które w długiej perspektywie pomogą silniej związać Twój zespół, dlatego sama dyskusja jest wystarczającym narzędziem. Ma ona otwierać Twoich ludzi na siebie nawzajem, pokazywać im różnice w odbiorze tych samych tematów.

Na koniec zapytaj zespół, czy chcieliby kontynuować w przyszłości. Jeśli tak, zapytaj, jak daleko w przyszłość. Zakończ spotkanie i podziękuj innym za udział i wypróbowanie ćwiczenia.

Ponowne spotkanie

Jeśli zespół chce, zaplanuj następne spotkanie od razu po barometrze. Upewnij się, że udokumentowałeś wynik i wartość barometru. Najprostszym podejściem jest prawdopodobnie zrobienie zdjęcia tablicy i umieszczenie go na jakieś elektronicznej tablicy lub wysłanie pocztą do zespołu.

Inne opcje poprowadzenia barometru.

Istnieją jeszcze dwie opcje poprowadzenia barometru, których możesz spróbować wraz z zespołem.

Mniej kart – więcej dyskusji

  • Ilość kart cech należy zredukować do 5-6.
  • Dla każdej karty wykonajcie głosowanie oraz dyskusję następującą tuż po zliczeniu głosów.

Doskonalenie – barometr akcji

  • Przed rozpoczęciem spotkania wybierzcie 3 karty, które najbardziej dotyczą obecnych trendów w zespole.
  • Każdy z uczestników oddaje głos od 0 do 10, a także argumentuje swoją decyzję.
  • Ze względu na głos niższy niż 10, uczestnik powinien również zaproponować rozwiązania.
  • Rozwiązania powinny w przyszłości ulepszyć proces do tego stopnia, że podczas następnej warsztatu będzie możliwe oddanie najwyższego głosu.
Zestaw szablonów dla lidera

Materiały na zakończenie.

W związku z tym, że dotarłeś aż tutaj, poniżej znajdziesz link do pobrania materiałów związanych z artykułem. Będę Cię jedynie prosił o Twój adres e-mail w zamian za nie, w zamian zupełnie bezpłatnie otrzymasz:

  • Opis przeprowadzania warsztatu/spotkania z użyciem „barometru zespołu”.
  • Prezentację do pokazywania na TV/rzutniku dla zespołu.
  • Szablon ankiety do anonimowego prowadzenia spotkania.

Zapraszam Cię do pobrania materiałów: https://promocja.kuznialeaderow.pl/barometr

Link do anglojęzycznej – oryginalnej wersji: https://blog.crisp.se/2014/01/30/jimmyjanlen/team-barometer-self-evaluation-tool

Dodatek – tabela ze wszystkimi opisami kart / cech zespołu.

#CechaSuper!Mogłoby być lepiej.
1ZaufanieMamy odwagę być szczerymi wobec siebie. Bez wahania wchodzimy w potencjalnie konstruktywne konflikty i szukamy rozwiązań.Rzadko mówimy, co myślimy. Raczej unikamy konfliktów, a wszelkie dyskusje są uprzejme aczkolwiek jałowe.
2WspółpracaWzajemnie się inspirujemy, wymieniając się ze sobą poglądami, doświadczeniami oraz wszelkimi nowościami.Zadania wykonujemy indywidualnie. Współpraca wewnątrz lub z innym zespołem jest znikoma albo nie istnieje.
3Informacja zwrotnaUdzielamy pozytywnej informacji zwrotnej. Jednocześnie omawiamy niedociągnięcia i bezproduktywne działania.Rzadko chwalimy lub udzielamy jakiejkolwiek informacji zwrotnej. Rzadko też krytykujemy za nieodpowiedzialne działania czy łamanie ustalonych zasad.
4Zaangażowanie podczas spotkańAngażujemy się podczas spotkań, chcemy na nich być. Prowadzimy ożywione dyskusje.Na spotkaniach czujemy się jak więźniowie. Tylko nieliczni z nas się udzielają.
5ZobowiązanieZobowiązujemy się realizować plan i jesteśmy współodpowiedzialni za osiągnięcie naszych celów i wykonanie każdego punktu najlepiej jak potrafimy.Nie mamy wspólnie ustalonych celów i nie wierzymy, że ludzie dotrzymują tego, do czego się zobowiązali.
6Dążenie do doskonałościZ pasją szukamy sposobu, jak lepiej i wydajniej pracować jako zespół. Staramy się wiedzieć, czy jesteśmy coraz lepsi.Nie skupiamy się na kwestionowaniu procesów według których pracujemy. Poproszeni o przedstawienie jak poprawiliśmy wyniki, nie umiemy tego wykonać.
7Wzajemna odpowiedzialnośćCzujemy się współodpowiedzialni za osiąganie postawionych celów. Wygrywamy           i przegrywamy jako     jeden zespół.Kiedy nam się coś nie udaje, staramy się znaleźć winnego. Jeśli osiągamy sukces, celebrujemy to indywidualnie, o ile         w ogóle ktoś zwraca          na to uwagę.
8Poczucie siłySchodzimy z utartych ścieżek, aby rozwiązywać napotkane przeszkody lub ograniczenia.Gdy napotykamy przeszkody lub ograniczenia, alarmujemy przełożonych, prosimy o pomoc a następnie czekamy.
9Poczucie dumyJesteśmy dumni ze swojej pracy oraz z tego co osiągamy.Wstyd nam za tempo naszej pracy i jakość naszych wyników.
10RelacjePoświęcamy czas i wkładamy wysiłek w budowanie silnych relacji zarówno wewnątrz zespołu jak i z klientem zewnętrznym.Tak naprawdę nawet dobrze się między sobą nie znamy.
11SamodzielnośćDefiniujemy własne cele i bierzemy los w swoje ręce.Działamy na zasadzie pionka w grze. Nie wymagamy od nikogo zaangażowania w definiowanie naszych celów i naszego losu.
12Dzielenie sięDzielimy się wiedzą. Wszyscy mają dostęp do informacji, które nas dotyczą.Wykonujemy zadania pod nadzorem i często zapominamy
o dzieleniu się wiedzą.
13Wzajemna motywacjaUwalniamy nawzajem swoje pasje i dbamy o rozwój innych. Wykorzystujemy nasze różnice.Nie wiemy w jakich obszarach nasi koledzy chcą się rozwijać. Współpraca sprawia nam kłopoty, ponieważ bardzo się różnimy i postrzegamy rzeczy inaczej.
14LojalnośćNie kierują nami ukryte motywy. Czujemy, że lojalność każdego z nas jest do tego właśnie zespołu.Zespół czuje, że jest grupą ludzi o zróżnicowanych zainteresowaniach i różnych celach, a lojalność jest ukierunkowana na coś innego.
15PasjaKażdy chce aby TEN zespół był najlepszy i odnosił sukcesy.Przychodzimy do pracy na 8 godzin i skupiamy się tylko na swoich zadaniach.
16SpójnośćSzanujemy ustalone procesy i działania nawet wtedy, gdy pracujemy pod presją.Nasze dobre zachowanie, współpraca i komunikacja rozpada się w stresujących sytuacjach.
Polub, śledź i udostępnij:
Zestaw szablonów dla lidera

Pozostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *