fbpx
Motywacja lidera - 12 taktyk
Lider,  Techniki,  Test

Motywacja dla lidera – 12 taktyk, które musisz znać.

Czas czytania: 5 minut


Motywacja, w szczególności samo motywacja, w najprostszym tłumaczeniu jest siłą, która napędza Cię do osiągania celów i poświęcania swojego czasu w codziennych aktywnościach. Jak każdy człowiek, możesz być motywowany przez wiele różnych czynników, tak zewnętrznych, jak tych w Tobie. Do działania może Cię popychać wewnętrzne pragnienie dokonania lub ukończenia czegoś, miłość do kogoś lub potrzeba posiadania pieniędzy. Dlatego Twoja motywacja jest złożona z wielu powodów występujących jednocześnie.

W moim zawodowym życiu miałem chwile zwątpienia i brak chęci do dalszego działania. Czasami były tylko krótkie chwile, sekundowe zwątpienia. A czasami były to długie tygodnie otępiającego zrezygnowania. Potrafiłem jednak wyjść z tego marazmu i wrócić do swoich celów, przeć dalej i wychodzić ze zwątpienia.

Jeżeli kiedykolwiek czułeś, że brak Ci siły? Że tutaj w tym momencie nie chcesz dążyć do osiągnięcia celów. Lub odczuwałeś, że chcesz zaczerpnąć skądś jakiejś energii, aby iść dalej, to ten artykuł jest dla Ciebie.

Twoja motywacja do bycia liderem

Aby zostać efektywnym liderem i pociągnąć swoich ludzi za sobą, musisz nie tylko być przygotowanym jak najlepiej w każdym aspekcie zarządzania, ale musisz mieć to wewnętrzne poczucie, że naprawdę chcesz być liderem. Poniższy prosty test pomoże Ci określić, jak bardzo jesteś zmotywowany do tego, aby być przywódcą. Natomiast, jeżeli nie chcesz wypełniać testu, przejdź do dalszej części artykułu.


Jak używać tego testu

Wybierz odpowiedź dla każdego ze stwierdzeń na skali od „zdecydowanie się nie zgadzam” do „zdecydowanie się zgadzam”. Gdy skończysz zaznaczać swoje odpowiedzi, kliknij „Oblicz wyniki”.

Jeżeli chcesz otrzymać swój wynik w formie e-maila, to proszę Cię, abyś wypełnił dwa pierwsze pola przed rozpoczęciem testu.

Imię
E-mail
Jestem szczęśliwy, gdy ludzie liczą na moje pomysły.
Kiedy wspólnie pracujemy nad projektami, specjalnie zadaję podwładnym trudne pytania.
Z przyjemnością komplementuję ludzi, z którymi pracuję, kiedy robię postępy.
Łatwo jest być inspiracją dla innych, nieważne czy czasy są dobre, czy kiedy są złe.
Osiągnięcia mojego zespołu znaczą dla mnie więcej, niż moje własne.
Ludzie często korzystają z moich idei i je realizują.
Gdy jestem zaangażowany w zespołowe działanie, to zależy mi, aby zespół działał wspólnie.
Gdy pracuję w projekcie zespołowym, coaching innych jest działaniem, do którego dążę.
Odnajduję przyjemność w dostrzeganiu i celebrowaniu osiągnięć innych.
Problemy mojego zespołu, są również moimi problemami.
Rozwiązywanie konfliktów między ludzkich jest dla mnie przyjemne.
Często odnajduję się jako "generator" idei w pracy grupowej.
Pracując w grupie lubię gdy moje pomysły są znane.
Lubię być przekonującą osobą.


Podstawy motywacji

Opowiadając o motywacji, zacznę od podstawowego podziału. Wyróżnia się dwa rodzaje motywacji:

  • Wewnętrzna motywacja — Mówimy o niej, gdy nasze wewnętrzne czynniki wspomagają nas i popychają, aby osiągnąć cele. Większość aktywności związanych z naszym hobby czy wolnym czasem opiera się o wewnętrzną motywację. Wykonujemy je, ponieważ cieszymy się z nich, a nie dlatego że musimy je wykonać.
  • Zewnętrzna motywacja — Ten rodzaj motywacji przychodzi od zewnętrznych czynników, które są zależne lub kontrolowane przez inne osoby. Przykładami takiego zewnętrznego wpływu są pensja, nagroda lub pochwała. W obecnych czasach praktycznie wszyscy wykonujemy pracę opartą w jakimś zakresie na tych zewnętrznych czynnikach.

Motywacja w pracy

Większość z nasz wykonuje pracę, która wymaga obu rodzajów motywacji. Nawet jeżeli wykonujemy pracę, która nas uskrzydla i jest motywująca wewnętrznie, to zapewne nie wykonywalibyśmy jej, gdybyśmy mieli nie otrzymywać za nią zapłaty! Sama radość z wykonywania pracy jest dla motywatorem wewnętrznym, natomiast pensja jest motywacją zewnętrzną.

Mam to szczęście, że wykonuję pracę, która sama z siebie sprawia mi olbrzymią satysfakcję i z chęcią ją wykonuję. Mimo tego są takie działania, których nie lubię wykonywać. Ty też możesz je odnaleźć w swojej pracy, na przykład dokumentowanie swoich działań, trudne rozmowy z pracownikami, wypełnianie raportów wydajności itp. Mimo tego, iż mogą to być nielubiane przez nas czynności, musimy je wykonywać. I właśnie wtedy przychodzi nam z pomocą motywacja.

Pierwszym krokiem do samo motywacji jest poznanie i zrozumienie swoich własnych potrzeb, tak abyś wiedział, co jest dla Ciebie cenne i satysfakcjonujące. Po drugie zmieniając swoją własną perspektywę lub środowisko, będziesz mógł odnaleźć wewnętrzną i zewnętrzną motywację do wykonywania niepożądanych zadań. Ważne jest, abyś nie polegał na innych czynnikach, ale sam siebie nagradzaj w taki sposób, aby wykonanie zadanie dawało Ci więcej zadowolenia.

Podpowiedź: Jeżeli chcesz lepiej poznać i zrozumieć własne potrzeby spróbuj zajrzeć do dwóch znanych teorii „Hierarchia potrzeb Maslowa” (tekst w języku angielskim) oraz „Teoria ERG Alderfera” (tekst w języku angielskim).

Strategie samo motywacji

Tak jak wymienia się dwie kategorie motywacji, tak samo można mówić o dwóch głównych strategiach samo motywacji:

  1. Spowodować, aby zadanie było dla Ciebie wewnętrznie bardziej satysfakcjonujące i interesujące.
  2. Dostarczyć swoich własnych zewnętrznych nagród za wykonanie zadania.

Dzięki używaniu kombinacji obu wymienionych strategii Twoja samo motywacja ma szanse wzrosnąć najbardziej. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest znalezienie i zastosowanie zewnętrznej i wewnętrznej motywacji równocześnie, aby ukończyć niechciane zadania. Poniżej znajdziesz kilka taktyk, które możesz z powodzeniem zastosować, aby zwiększyć samo motywację.

Taktyki zwiększania samo motywacji

1. Zmień własne nastawienie do niechcianych zadań.

Reorganizacja i posprzątanie własnego biurka może Ci się wydawać niepotrzebne i mało motywujące. Jednakże bycie postrzeganym jako osoba kompetentna i zorganizowana, może być dla Ciebie wewnętrzną motywacją. Zmieniając swoje myślenie w ten sposób, możesz połączyć wykonania zadania ze spełnieniem swoich potrzeb.

2. Odnajdź, dlaczego wykonujesz to zadanie.

Czasami możesz myśleć, że Twoje zadania są bezsensowne i bezcelowe, więc w sumie, po co się nimi zajmować? Wspaniałą metodą zwiększenia własnej motywacji, jest wypunktowanie i najlepiej wypisanie pozytywnych efektów zakończenia danego zadania. Na przykład personel sprzątający w szpitalach, wykonujący żmudną pracę czyszczenia i mycia, ale którego obowiązki chronią innych przed zarazkami i chorobami.

3. Ustal swoje cele.

Poprzez zastanowienie się i ustalenie swoich celów, szczególnie tych życiowych, będziesz dokładnie wiedział, co chcesz osiągnąć, a Twoja motywacja wzrośnie. Taktyka ta ułatwia patrzenie z większej perspektywy na wykonywane codziennie, szczególnie niechcianych zadania i uświadamianie sobie ich wpływu na osiąganie Twoich celów. Pozwala to na odnalezienie odpowiedzi na pytanie „co zadanie pozwoli Ci osiągnąć” i w efekcie pomaga w ich dokańczaniu.

4. Podziel swoje zadania na mniejsze.

Ta taktyka jest mi szczególnie bliska, ponieważ pracując w roli kierownika projektów, wiem, że zabieranie się za jedno duże zadanie może być zbyt onieśmielające i przerażające. Cytując klasyczną anegdotę z projektów: „Jak należy zabrać się do zjedzenia słonia?” – odpowiedzią jest: „po kawałku!”. Dlatego właśnie dzielenie dużych zadań na mniejsze, będzie zwiększać Twoją motywację do ich ukończenia, bo te podzielone kawałki będą dla Ciebie bardziej realne do szybkiego ukończenia. Jednocześnie będziesz widzieć szybciej pozytywny efekt dowiezienia rezultatów!

5. Zbuduj świadomość odpowiedzialności za zadanie.

Przekaż swoim kolegom z zespołu lub swojemu przełożonemu informacje, że wykonujesz dane zadania i chcesz je ukończyć. Wiedz o tym, że powiedziałeś komuś innemu o swojej chęci zakończenia zadania, zmotywuje Cię, ponieważ stworzyłeś własne zobowiązanie przed innymi.

6. Ćwicz zarządzanie sobą w czasie.

Ucz się i ćwicz jak odzyskać kontrolę na swoim czasem, poprzez używanie plenerów i harmonogramów zadań, aby jeszcze lepiej wykonywać swoje zadania. Ja na co dzień używam planowania metodą Bullet Journal oraz długofalowego definiowania celów. Ta taktyka w połączeniu z dwoma poprzednimi o dzieleniu zadań na mniejsze i ustalaniu celów daje bardzo dobre efekty.

7. Zrób teraz — nie odkładaj na później.

Odkładanie na później, czyli prokrastynacja, w połączeniu ze zmniejszoną motywacją, może powodować co raz to większe zaległości w zadaniach. Może to doprowadzić do coraz mniejszej motywacji i kolejnych opóźnieniach. Uniknięcie takiego błędnego koła jest bardzo proste — nie odkładaj na później, szczególnie tych zdań, których nie lubisz wykonywać. Po prostu je zrób.

8. Wynagrodź samego siebie.

Umów się sam ze sobą, że za wykonanie całego zadania. Dla przykładu nagrodą może być specjalnie robiona kawa kupiona w ulubionej kawiarni za ukończenie małego, ale niechcianego zadania. Lub też za większe osiągnięcie wysłanie samego siebie na masaż albo kupienie sobie wyczekiwanej książki. Pamiętaj, aby dobrać nagrodę w zależności od Twoich preferencji i wielkości zadania. Z mojej praktyki to, co pomaga to zapisywanie tak umówionych nagród zaraz obok swoich celi i listy zadań. 😉

9. Uświadom sobie konsekwencje nieukończenia zadania.

Gdy czujesz, że nic z powyższych taktyk na Ciebie nie działa, to zastosuj metodę straszenia konsekwencjami. Wyobraź sobie, jakie mogą Cię spotkać konsekwencje, gdy nie ukończysz zadania i Twój szef będzie wyciągał z tego konsekwencje.

10. Podziel się zadaniem z kimś innym.

Możesz spróbować znaleźć druga osobę, której Twoje niechciane zadanie, nie będzie sprawiać problemu a sama może w zamian oddać Ci zadanie, którego Ty podejmiesz chętniej. Wykorzystaj fakt, że macie różne potrzeby, zainteresowania i talenty, aby wspólną wymianą i współpracą zwiększyć efektywność pracy.

11. Otocz się pozytywnymi myślami i ludźmi.

Ta taktyka sprawdziła się w moim życiu wiele razy. Gdy byłem już naprawdę przytłoczony wszystkimi moimi obowiązkami, to właśnie nakierowanie samego siebie na pozytywne myślenie. Oraz rozmowa i bycie z ludźmi nastawionymi pozytywnie do życia i otoczenia, „ładowało” moją samo motywację. Pamiętaj Twoi przyjaciele i pozytywnie nastawieni koledzy, w razie „awarii” Twojej motywacji, mogę Ci pomóc. Czasami wystarczy ich obecność i uśmiech na twarzy.

12. Stwórz własną listę osiągnięć.

Użyj listy własnych osiągnięć, aby zapisywać wszystkie ukończone zadania i osiągnięte cele. Gdy będziesz czuł, że Twoja motywacja spada, sięgnij po swoją listę osiągnięć i przyjrzyj się, ile już zrobiłeś!! Dzięki tej liście możesz się zainspirować do sięgania dalej i osiągania następnych celów.

Podsumowanie

Motywacja jest bardzo złożonym zagadnieniem, a samo motywacja jest jeszcze bardziej skomplikowana. Gdy odnajdziesz swoje potrzeby i pragnienia, będziesz mógł patrzeć z większej perspektywy na żmudne i niechciane zadania.

Taktyki do zapamiętania:

1. Zmień własne nastawienie do niechcianych zadań.
2. Odnajdź, dlaczego wykonujesz to zadanie.
3. Ustal swoje cele.
4. Podziel swoje zadania na mniejsze.
5. Zbuduj świadomość odpowiedzialności za zadanie.
6. Ćwicz zarządzanie sobą w czasie.
7. Zrób teraz — nie odkładaj na później.
8. Wynagrodź samego siebie.
9. Uświadom sobie konsekwencje nieukończenia zadania.
10. Podziel się zadaniem z kimś innym.
11. Otocz się pozytywnymi myślami i ludźmi.
12. Stwórz własną listę osiągnięć.

Pamiętaj również, że używanie wielu taktyk naraz da Ci największe korzyści. Podsumowując, proponuję Ci wiele taktyk, ale nic nie stoi na przeszkodzie, abyś znalazł swoje. A najbardziej będę Ci wdzięczny, jeżeli się nimi podzielisz w komentarzach.