Samoświadomość to klucz do liderstwa. Odkryj, jak zrozumienie siebie może przekształcić Twój styl kierowania i podnieść skuteczność w roli lidera. Zgłęb temat!
Podejmowanie decyzji czasami bywa trudne. Czy na przekór rozsądkowi zmarnowałeś kiedyś 2 lata pracy swojego zespołu? Mój klient niestety tak. W jednym z projektów zdarzyło się, tak że przez dwa lata kilkunastu programistów tworzyło oprogramowanie. Z rozmów z klientem wynikała, że być może nie trzeba pisać dalej aplikacji. Jednakże klient nie chciał zakończyć projektu. Jeżeli chcesz się dowiedzieć jak zakończenia tej historii, czytaj dalej.
Czemu nie użyłem feedforward? Akurat tego dnia w trakcie rozmowy z jednym z moich pracowników, zastanawiałem się „dlaczego on nie rozumie”. Moje emocje sięgnęły zenitu i starałem się nie wybuchnąć. Mój pracownik cały czerwony na twarzy, również wyraźnie zdenerwowany, zarzucał mi nieludzkie traktowanie i brak zrozumienia dla jego starań. Wtedy dotarło do mnie „czy aby na pewno dobrze robię, dając mu feedback?”. Co Ty byś zrobił w mojej sytuacji? Czy też miałeś podobny przypadek, przekazując informację zwrotną?
Wiadomości biznesowe, które są dobrze napisane i skuteczne, nie są tak częste, jak nam się wydaje. Sam tego doświadczyłem. Pewnego razu dostałem taką oto informację zwrotną: „Artur, Twój e-mail jest za długi. Co właściwie chciałeś mi przekazać i czego oczekujesz?”. Ja przecież pisałem tę wiadomość tak długo i była dla mnie w oczywisty sposób czytelna… czego więc chciał odbiorca? Czy Ty zastanawiałeś się nad formą swoich wiadomości w pracy? A może miałeś podobną sytuację? Zapraszam Cię dalej i wspólnie spróbujmy rozwinąć temat.
Agile — czym jest i dlaczego chcę opowiedzieć akurat o nim, Wam — liderom. W artykule skupię się na, moim zdaniem najważniejszy aspekcie — czyli nastawieniu albo postawie bycia zwinny (z ang. mindset). Jak zawsze podam Wam kontekst praktyczny i porównania do świata liderów.
Etapy rozwoju pracowników były już przedmiotem mojego artykułu, w którym skupiłem się głównie na różnych stylach zarządzania w zależności od poziomu kompetencji i motywacji, na jakim dana osoba się znajduje. Tym razem chciałbym przedstawić inną metodę ułatwiającą rozwijanie Waszych ludzi zawodowo. Co ciekawe, metodę tę stosuje jeden z moich klientów dla swoich zespołów technicznych. Zapraszam Was w świat pięciu etapów rozwoju umiejętności według Dreyfusa.
Czy stosujesz delegowanie? Zastanawiasz się, dlaczego dzisiaj znowu wyszedłeś później z pracy? Albo, dlaczego nie skończyłeś wszystkich swoich zadań? Jedną z moich pierwszych umiejętności, jako osoby zarządzającej pracą innych, było poznanie delegowania. Dzisiaj już wiem, że jest to narzędzie niezbędne każdemu liderowi. Zapraszam Cię dalej, abyś mógł dowiedzieć się dlaczego.
Rozwój zespołu to jeden z ważniejszych aspektów pracy każdego lidera. Zapewne chciałbyś się dowiedzieć, jakie są fazy jego rozwoju. Mnie ciekawiło to od zawsze. Jednym z podawanych często modeli jest ten zaproponowany przez Tuckmana. Jednakże jak uczy moje doświadczenie i badania, nie zawsze się sprawdza. Jeżeli chcesz się dowiedzieć dlaczego, czytaj dalej.
Negocjacje – „Kiedy byłem małym chłopcem…” dziwiłem się, po obejrzeniu programu w TV, że w tak zwanych krajach arabskich, gdy się coś kupuje, to trzeba się targować. „Kiedy byłem dużym chłopcem…” zauważyłem, że negocjacje są na porządku dziennym. Szczególnie w roli lidera. A dodatkowo zupełnie jak w piosence grupy Breakout, z której pochodzą cytaty, można się w negocjacjach kierować sercem albo pieniędzmi lub odpowiednikiem. Czy jesteś ciekawy, po co liderowi umiejętności negocjacji? I jak je rozwijać? Zapraszam.
Z własnego doświadczenia wiem, że gdy ludzie nie czują odpowiedzialności za pracę całego zespołu. Gdy nie okazują wsparcia innym, aby rozwiązać problemy. Kiedy ich „odpowiedzialność” kończy się wraz z wypisanymi punktami ich własnej umowy. Gdy wreszcie każdy dba tylko o siebie i swój kawałek „roboty”. To taki zespół zmierza donikąd.
Facylitacja — ciekawe, niespolszczone słowo, które zadomowiło się w większości dużych firm. Dla mnie oznacza ono umiejętność prowadzenia spotkań. Czy aby na pewno tylko to? Zbadajmy wspólnie pochodzenie i możliwości użycia tej ważnej lidersko umiejętności. To nie wszystko, w artykule przedstawię również metody na jej rozwijanie. Ciekawy? Zapraszam.
Na samym początku mojej drogi rozwoju w byciu liderem, usłyszałem wyjątkowe ważne dla mnie zdanie. Jestem ciekawe czy Ty usłyszałeś podobne: “Twój następca to Twoje najważniejszym zadanie – aby go znaleźć i wykształcić”. Jak to? Dopiero zostałem liderem i już mam szukać następcy, zapytacie? Wtedy też wydawało mi się to niedorzeczne. Z czasem jednak zrozumiałem, że to prawda. Czy wiesz, dlaczego jest to ważne? I jak to zrobić? Jeżeli jesteś zainteresowany tematem, zapraszam Cię dalej do artykułu.
Czy znasz sytuację w swoim zespole? Czy wiesz, jak Twój zespół pracuje jako grupa? Może umiesz powiedzieć, na podstawie czego masz wiedzę o swoim zespole? A może potrafisz zmierzyć spójność swojego zespołu “od 1 do 10” ? Pytanie, czy chciałbyś posiadać barometr, który ci to wszystko ułatwi? Jeżeli tak, to zapraszam Cię do artykułu.
Czy czasami ogarnia cię “szewska pasja”? Może masz ochotę głośno krzyczeć? Emocje, szczególnie Twoje jako lidera, mają olbrzymi wpływ na Ciebie i Twoich ludzi. Dobrze, jeżeli umiesz z nimi współdziałać. Czy chciałbyś poćwiczyć jak działać wraz ze swoimi emocjami? Tak, świetnie! Zapraszam Cię do dalszej części artykułu.
Czy chcesz zaangażować swój zespół w proces podejmowanie decyzji? A może marzy ci się, aby Twoi ludzie samodzielnie podążali za regułami waszej pracy? Mam dla Ciebie dobrą wiadomość. Zaangażowanie można zbudować, ćwiczyć i wzmacniać. Zapraszam Cię dalej do artykułu.
Okres świąteczny i początek roku, natchnęły mnie do opisania, dlaczego życzliwość jest ważna dla każdego lidera. Życzliwość może się wydawać niepotrzebna w zarządzaniu. Dla mnie jest istotą bycia liderem. Czymś, co powoduje, że moi ludzie chcą ze mną pracować. Jeżeli jesteś zainteresowany jak życzliwość, może pomóc ci w byciu lepszym liderem, zapraszam Cię dalej.
Czy wiesz, że konflikt jest dobry dla Twojego zespołu? Z perspektywy czasu i doświadczenie nie boję się tego powiedzieć. Wiedz jednak, że mam na myśli konstruktywny konflikt. Jest on dla mnie dyskusją, dialogiem, debatą pełną energii, która prowadzi do rozwijania całego zespołu. Jesteś zainteresowany rozwijaniem swoich ludzi tak, aby umieli prowadzić takie dyskusje? Bez strachu i wzajemnego oskarżania siebie nawzajem? Zapraszam Cię dalej.
Rozmowa — jak ją lepiej prowadzić? Zastanawiasz się nad tym? A może zdarzyło ci się, że konwersacja z Twoim podwładnym przerodziła się w pełne obustronnego niezrozumienia spotkanie? Zajrzyj dalej, aby nauczyć się kilku prostych technik, które pomogą ci w rozwinięciu Twoich umiejętności konwersacji.
Lider — właśnie nim zostałeś. Nastał ten szczególny dzień. Jesteś od teraz szefem, liderem swoich dotychczasowych kolegów. Zastanawiasz się jak podejść do tej zmiany i czujesz się nieswojo. Wiedz, że nie jesteś osamotniony w odczuciach. Mnie też się to przydarzyło. Jak więc sobie poradzić z przejściem? Jak nie popełnić błędów? Oto kilka kroków, aby zrobić to z wdziękiem. Czytaj dalej, aby je poznać.
Czy czujesz się przygnębiony po rozmowach z niektórymi pracownikami? A może czasami masz ochotę skoczyć z wieżowca? Czy też czujesz się cały czas winny czegoś, nie do końca prawdziwego przed swoimi podwładnymi? A może masz dość marudzenia w pracy? Z pewnością nie mogę sprawić, aby takie toksyczne zachowania zniknęły z Twojego codzienne życia lidera. W związku z tym wskażę ci jednak jak sobie z nimi radzić.
Zastanawiasz się, dlaczego budowanie zaufania w zespole jest tak ważne dla każdego lidera? To właśnie zaufanie Twoich ludzi spowoduje, że stworzycie najlepszy zespół! Podstawą współpracy w dowolnej grupie, wywodzącej się wręcz z naszej biologii, jest właśnie zaufanie do innych. W artykule znajdziesz proste kroki jak zbudować zaufanie w swoim zespole.
Od jakiegoś czasu prowadzę swój własny dziennik przemyśleń, emocji, zdarzeń i wszelkich spraw związanych z tym, co mnie spotyka tak w pracy, jak i w życiu prywatnym. Przekornie nazywam go codziennikiem 😉 Chciałbym zaproponować Ci, abyś spróbował swoich sił tak jak ja, i zaczął prowadzić swój własny dziennik lidera. Taki, w którym będziesz przelewał na papier swoje myśli i emocje, które spotykasz w swojej codzienności przewodzenia ludziom.
Krytyczne myślenie to nie to samo co często używana potoczna krytyka (nie mam tutaj na myśli komentarza krytycznego opisywanego przez teorię komunikacji). Choć zdarzyło się w mojej karierze wiele osób, które uważały się za świetnych myślicieli, ale zwyczajnie wydawali swoje osądy i poglądy na dowolny temat, bez głębszej analizy. Można by nawet rzec, że krytykowali bezkrytycznie. To, czym różni się potoczna krytyka od krytycznego myślenia?
Kiedy zaczynałem swoją podróż jako lider, każdy chciał mi pomóc. Równocześnie ze wszystkich stron otrzymywałem informacje, wiedzę i cenne rady. Jak być liderem. Co robić, a czego nie. Jak się zachowywać, a jak się nie zachowywać. Jakim liderem być, a jakim nie. Dopiero po pewnym czasie uderzyły mnie dwie myśli. Pierwsza — by być dobrym liderem, muszę być autentyczny. I druga — powinienem sam określić jakim liderem chcę być.
Tym razem chcę się z Tobą podzielić kilkoma pozycjami, które natchnęły mnie ostatnimi czasy. A ponieważ mamy czas wyjazdów wakacyjnych i możliwości oddechu od zwykłej codzienności, być może właśnie teraz znajdziesz chwilę czasu, aby zagłębić się w lekturę.
Mimo tego, że dosyć łatwo jesteśmy w stanie ocenić czyjeś zachowanie i pracę, a w szczególności wyniki tejże, to z mojego doświadczenia wynika, że większość liderów ma kłopot z dawaniem feedbacku. Przyczyny tego stanu są różne, ale jest kilka prostych rozwiązań, które z powodzeniem można stosować. Zapraszam Cię w podróż po kilku metodach lub taktykach dawania informacji zwrotnej.
Gdy pierwszy raz nazwano w pracy moją rolę jako Lider, wydawało mi się, że ją rozumiem. Z perspektywy czasu już wiem, jak bardzo się wtedy myliłem. To, co brałem za bycie liderem, wynikało z moich przekonań i ogólnie przyjętych sformułowań. Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej, do jakich wniosków i opinii doprowadziło mnie praktyczne doświadczenie, to zapraszam do dalszej części artykułu.
Motywacja, w szczególności samo motywacja, w najprostszym tłumaczeniu jest siłą, która napędza Cię do osiągania celów i poświęcania swojego czasu w codziennych aktywnościach. Jak każdy człowiek, możesz być motywowany przez wiele różnych czynników, tak zewnętrznych, jak tych w Tobie. Do działania może Cię popychać wewnętrzne pragnienie dokonania lub ukończenia czegoś, miłość do kogoś lub potrzeba posiadania pieniędzy. Dlatego Twoja motywacja jest złożona z wielu powodów występujących jednocześnie.
Style zarządzania — możesz wybrać dowolny i ten, który użyjesz w trakcie pracy ze swoimi ludźmi, nie jest ani zły, ani dobry. Aczkolwiek jego wykorzystanie może być właściwe lub nie i zależy od sytuacji oraz od Ciebie jako lidera i Twoich podwładnych. Jeżeli chcesz wiedzieć, w jaki sposób dobrać swoje zachowanie i styl zarządzania do danej sytuacji, czytaj dalej.
Rozwiązywanie problemów jest jedną z wielu ważnych umiejętności każdego lidera. Podobnie do innych można ją ćwiczyć i rozwijać. Ku mojemu zaskoczeniu najlepszą metodę, jaką do tej pory poznałem, stosowały nieświadomie moje dzieci. Zadawały mi masę pytań, ale zawsze docierały do sedna swoich poszukiwań! Ich otwarte umysły i brak strachu przed zadawaniem pytań bardzo pomagał. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, po co o tym piszę dla liderów, zapraszam dalej.
Komunikacja jest podstawową umiejętnością każdego lidera. To od jej jakości zależy nasza interakcja z naszymi ludźmi. Z mojego doświadczenia zawodowego wynika, że osoby umiejące się komunikować efektywnie spotyka się zaskakująco rzadko. Przyczyn jest wiele, a większość z nas napotyka na różne bariery i nieporozumienia w trakcie porozumiewania się z innymi. Ale jak nabyć przynajmniej podstawowe umiejętności?
Twoje style zarządzania to Twoje podstawowe umiejętności — im więcej ich znasz i potrafisz wykorzystywać, tym lepszym będziesz przywódcą! Lider ma jedną jedyną drogę, aby nauczyć się potrzebnych umiejętności. Jest nią praktyka i jeszcze raz praktyka. Jeżeli zamierzasz ćwiczyć swoje umiejętności zarządzania, to ten artykuł jest dla Ciebie. Osobiście pamiętam, gdy po raz pierwszy pokazano mi style kierowania, pomyślałem sobie „WoW!!”…, ale gdy przyszło co do czego, bardzo ciężko było mi stosować odpowiedni styl świadomie i zawsze celowo w danej sytuacji.
Na początku mojego wejścia w świat stylów zarządzania ludźmi, miałem ukuty obraz bycia kierownikiem. Z wielu lat moich doświadczeń wynikało, że większość moich przełożonych wydaje polecenia i oczekuje ich realizacji. I gdy coś się nie udaje, to w zależności czy szef jest bardziej lub mniej emocjonalny, następuje zje … Przekazanie feedbacku lub krępujące pytania, czemu się tak stało. I koniec, taki szef co rozkaże i ukaże. Taki obraz przywództwa spotykałem w wielu miejscach i wiele razy.
Książka? Sześć razy?! Dla lidera? Powiecie — znowu!!! Artur miałeś pisać o praktykach, nie o teorii! Zgadzam się z Wami, ja również wolę uczyć się w praktyce. Przede wszystkim w sytuacjach życiowych, w których możemy testować każde rozwiązanie. Właśnie dlatego tak często możemy się spotkać z różnego rodzaju grami, warsztatami i ćwiczeniami dla liderów i zespołów. Pamiętam zawsze, aby takie ćwiczenia nigdy nie odbywały się kosztem innych osób!
Pamiętasz, jak się czułeś w pierwszej stresującej sytuacji jako lider? Gdy po raz pierwszy musiałeś podjąć ważną dla zespołu decyzję? Sytuacje konfliktowe, nieprzyjemny dla obu stron feedback, przeciążenie zadaniami? Czy wiesz, co sądzą o Tobie inni? Czy chce poznać techniki lidera, które pomogą ci w tych sytuacjach? Zapraszam dalej.
Czy jako lider dobrze znasz ludzi, którymi zarządzasz? Czy wiesz, co lubią? Jakie mają marzenia? Jaki rodzaj pracy sprawia im satysfakcję? I dlaczego miałbyś się tym interesować? Dlaczego właśnie Tobie, jako liderowi powinno zależeć na tej wiedzy? Pytanie te nurtowały również mnie, gdy zaczynałem swoją przygodę jako lider. Podane rozwiązania, narzędzia i pomysły, pomogły mi sprawniej i lepiej rozwijać swoich ludzi oraz zespoły. Jeżeli chcesz zbudować lepsze zrozumienie siebie i swojego zespołu, to zapraszam do dalszej lektury.
Czy zarządzanie zespołem jest proste? Co możesz zrobić, aby zespół zaakceptował Cię jako lidera? Te i wiele innych pytań stawiałeś i zapewne stawiasz sobie, gdy obejmowałeś i nadal pełnisz funkcję lidera. I pomimo wielu książek oraz innych dostępnych materiałów, pierwszy dzień, tydzień lub nawet miesiąc pracy są nie lada wyzwaniem dla każdego z nas — zarządzających ludźmi.