Lista artykułów

  • Samoświadomość to baza dla liderów dążących do rozwoju!
    Samoświadomość to klucz do liderstwa. Odkryj, jak zrozumienie siebie może przekształcić Twój styl kierowania i podnieść skuteczność w roli lidera. Zgłęb temat!
  • Podejmowanie decyzji może być łatwe.
    Podejmowanie decyzji czasami bywa trudne. Czy na przekór rozsądkowi zmarnowałeś kiedyś 2 lata pracy swojego zespołu? Mój klient niestety tak. W jednym z projektów zdarzyło się, tak że przez dwa lata kilkunastu programistów tworzyło oprogramowanie. Z rozmów z klientem wynikała, że być może nie trzeba pisać dalej aplikacji. Jednakże klient nie chciał zakończyć projektu. Jeżeli chcesz się dowiedzieć jak zakończenia tej historii, czytaj dalej.
  • Dziesięć pewnych powodów, aby spróbować Feedforward!
    Czemu nie użyłem feedforward? Akurat tego dnia w trakcie rozmowy z jednym z moich pracowników, zastanawiałem się „dlaczego on nie rozumie”. Moje emocje sięgnęły zenitu i starałem się nie wybuchnąć. Mój pracownik cały czerwony na twarzy, również wyraźnie zdenerwowany, zarzucał mi nieludzkie traktowanie i brak zrozumienia dla jego starań. Wtedy dotarło do mnie „czy aby na pewno dobrze robię, dając mu feedback?”. Co Ty byś zrobił w mojej sytuacji? Czy też miałeś podobny przypadek, przekazując informację zwrotną?
  • Osiem reguł jak pisać wiadomości biznesowe.
    Wiadomości biznesowe, które są dobrze napisane i skuteczne, nie są tak częste, jak nam się wydaje. Sam tego doświadczyłem. Pewnego razu dostałem taką oto informację zwrotną: „Artur, Twój e-mail jest za długi. Co właściwie chciałeś mi przekazać i czego oczekujesz?”. Ja przecież pisałem tę wiadomość tak długo i była dla mnie w oczywisty sposób czytelna… czego więc chciał odbiorca? Czy Ty zastanawiałeś się nad formą swoich wiadomości w pracy? A może miałeś podobną sytuację? Zapraszam Cię dalej i wspólnie spróbujmy rozwinąć temat.
  • Agile dla liderów, czy bycie zwinnym jest potrzebne liderom?
    Agile — czym jest i dlaczego chcę opowiedzieć akurat o nim, Wam — liderom. W artykule skupię się na, moim zdaniem najważniejszy aspekcie — czyli nastawieniu albo postawie bycia zwinny (z ang. mindset). Jak zawsze podam Wam kontekst praktyczny i porównania do świata liderów.
  • Dreyfus opisał etapy rozwoju, które każdy dobry lider zna.
    Etapy rozwoju pracowników były już przedmiotem mojego artykułu, w którym skupiłem się głównie na różnych stylach zarządzania w zależności od poziomu kompetencji i motywacji, na jakim dana osoba się znajduje. Tym razem chciałbym przedstawić inną metodę ułatwiającą rozwijanie Waszych ludzi zawodowo. Co ciekawe, metodę tę stosuje jeden z moich klientów dla swoich zespołów technicznych. Zapraszam Was w świat pięciu etapów rozwoju umiejętności według Dreyfusa.
  • Delegowanie zadań przewodnik dla każdego lidera.
    Czy stosujesz delegowanie? Zastanawiasz się, dlaczego dzisiaj znowu wyszedłeś później z pracy? Albo, dlaczego nie skończyłeś wszystkich swoich zadań? Jedną z moich pierwszych umiejętności, jako osoby zarządzającej pracą innych, było poznanie delegowania. Dzisiaj już wiem, że jest to narzędzie niezbędne każdemu liderowi. Zapraszam Cię dalej, abyś mógł dowiedzieć się dlaczego.
  • Czy model Tuckmana mylnie opisuje rozwój zespołu?
    Rozwój zespołu to jeden z ważniejszych aspektów pracy każdego lidera. Zapewne chciałbyś się dowiedzieć, jakie są fazy jego rozwoju. Mnie ciekawiło to od zawsze. Jednym z podawanych często modeli jest ten zaproponowany przez Tuckmana. Jednakże jak uczy moje doświadczenie i badania, nie zawsze się sprawdza. Jeżeli chcesz się dowiedzieć dlaczego, czytaj dalej.
  • Negocjacje poznane na wylot pomogą ci w byciu liderem.
    Negocjacje – „Kiedy byłem małym chłopcem…” dziwiłem się, po obejrzeniu programu w TV, że w tak zwanych krajach arabskich, gdy się coś kupuje, to trzeba się targować. „Kiedy byłem dużym chłopcem…” zauważyłem, że negocjacje są na porządku dziennym. Szczególnie w roli lidera. A dodatkowo zupełnie jak w piosence grupy Breakout, z której pochodzą cytaty, można się w negocjacjach kierować sercem albo pieniędzmi lub odpowiednikiem. Czy jesteś ciekawy, po co liderowi umiejętności negocjacji? I jak je rozwijać? Zapraszam.
  • Zanika odpowiedzialność? Twój zespół sam siebie niszczy!
    Z własnego doświadczenia wiem, że gdy ludzie nie czują odpowiedzialności za pracę całego zespołu. Gdy nie okazują wsparcia innym, aby rozwiązać problemy. Kiedy ich „odpowiedzialność” kończy się wraz z wypisanymi punktami ich własnej umowy. Gdy wreszcie każdy dba tylko o siebie i swój kawałek „roboty”. To taki zespół zmierza donikąd.
  • Facylitacja pomoże ci zostać mistrzem spotkań!
    Facylitacja — ciekawe, niespolszczone słowo, które zadomowiło się w większości dużych firm. Dla mnie oznacza ono umiejętność prowadzenia spotkań. Czy aby na pewno tylko to? Zbadajmy wspólnie pochodzenie i możliwości użycia tej ważnej lidersko umiejętności. To nie wszystko, w artykule przedstawię również metody na jej rozwijanie. Ciekawy? Zapraszam.
  • Następca lidera – jak go znaleźć i wykształcić?
    Na samym początku mojej drogi rozwoju w byciu liderem, usłyszałem wyjątkowe ważne dla mnie zdanie. Jestem ciekawe czy Ty usłyszałeś podobne: “Twój następca to Twoje najważniejszym zadanie – aby go znaleźć i wykształcić”. Jak to? Dopiero zostałem liderem i już mam szukać następcy, zapytacie? Wtedy też wydawało mi się to niedorzeczne. Z czasem jednak zrozumiałem, że to prawda. Czy wiesz, dlaczego jest to ważne? I jak to zrobić? Jeżeli jesteś zainteresowany tematem, zapraszam Cię dalej do artykułu.
  • Czy wiesz jakie ciśnienie panuje w Twoim zespole – mamy dla Ciebie barometr!
    Czy znasz sytuację w swoim zespole? Czy wiesz, jak Twój zespół pracuje jako grupa? Może umiesz powiedzieć, na podstawie czego masz wiedzę o swoim zespole? A może potrafisz zmierzyć spójność swojego zespołu “od 1 do 10” ? Pytanie, czy chciałbyś posiadać barometr, który ci to wszystko ułatwi? Jeżeli tak, to zapraszam Cię do artykułu.
  • Twoje emocje wpływają na zespół – naucz się o nie dbać.
    Czy czasami ogarnia cię “szewska pasja”? Może masz ochotę głośno krzyczeć? Emocje, szczególnie Twoje jako lidera, mają olbrzymi wpływ na Ciebie i Twoich ludzi. Dobrze, jeżeli umiesz z nimi współdziałać. Czy chciałbyś poćwiczyć jak działać wraz ze swoimi emocjami? Tak, świetnie! Zapraszam Cię do dalszej części artykułu.
  • Zaangażowanie Twojego zespołu jest bazą do osiągnięcia dowolnego celu.
    Czy chcesz zaangażować swój zespół w proces podejmowanie decyzji? A może marzy ci się, aby Twoi ludzie samodzielnie podążali za regułami waszej pracy? Mam dla Ciebie dobrą wiadomość. Zaangażowanie można zbudować, ćwiczyć i wzmacniać. Zapraszam Cię dalej do artykułu.
  • Życzliwość jako codzienna praktyka każdego lidera i jak ją ćwiczyć.
    Okres świąteczny i początek roku, natchnęły mnie do opisania, dlaczego życzliwość jest ważna dla każdego lidera. Życzliwość może się wydawać niepotrzebna w zarządzaniu. Dla mnie jest istotą bycia liderem. Czymś, co powoduje, że moi ludzie chcą ze mną pracować. Jeżeli jesteś zainteresowany jak życzliwość, może pomóc ci w byciu lepszym liderem, zapraszam Cię dalej.
  • Konflikt to konieczny składnik Twojego zespołu — Jak usunąć strach przed nim?
    Czy wiesz, że konflikt jest dobry dla Twojego zespołu? Z perspektywy czasu i doświadczenie nie boję się tego powiedzieć. Wiedz jednak, że mam na myśli konstruktywny konflikt. Jest on dla mnie dyskusją, dialogiem, debatą pełną energii, która prowadzi do rozwijania całego zespołu. Jesteś zainteresowany rozwijaniem swoich ludzi tak, aby umieli prowadzić takie dyskusje? Bez strachu i wzajemnego oskarżania siebie nawzajem? Zapraszam Cię dalej.
  • Konwersacja — osiem metod, które pomogą ci zostać mistrzem rozmów.
    Rozmowa — jak ją lepiej prowadzić? Zastanawiasz się nad tym? A może zdarzyło ci się, że konwersacja z Twoim podwładnym przerodziła się w pełne obustronnego niezrozumienia spotkanie? Zajrzyj dalej, aby nauczyć się kilku prostych technik, które pomogą ci w rozwinięciu Twoich umiejętności konwersacji.
  • Lider swoich dawnych kolegów — co musisz wiedzieć, aby skutecznie działać.
    Lider — właśnie nim zostałeś. Nastał ten szczególny dzień. Jesteś od teraz szefem, liderem swoich dotychczasowych kolegów. Zastanawiasz się jak podejść do tej zmiany i czujesz się nieswojo. Wiedz, że nie jesteś osamotniony w odczuciach. Mnie też się to przydarzyło. Jak więc sobie poradzić z przejściem? Jak nie popełnić błędów? Oto kilka kroków, aby zrobić to z wdziękiem. Czytaj dalej, aby je poznać.
  • Trudne sprawy w pracy — toksyczne zachowania. Przewodnik jak sobie radzić z marudzeniem, kłamstwami lub udawaną bezradnością.
    Czy czujesz się przygnębiony po rozmowach z niektórymi pracownikami? A może czasami masz ochotę skoczyć z wieżowca? Czy też czujesz się cały czas winny czegoś, nie do końca prawdziwego przed swoimi podwładnymi? A może masz dość marudzenia w pracy? Z pewnością nie mogę sprawić, aby takie toksyczne zachowania zniknęły z Twojego codzienne życia lidera. W związku z tym wskażę ci jednak jak sobie z nimi radzić.
  • Zaufanie jest sekretem rozwoju najlepszych zespołów.
    Zastanawiasz się, dlaczego budowanie zaufania w zespole jest tak ważne dla każdego lidera? To właśnie zaufanie Twoich ludzi spowoduje, że stworzycie najlepszy zespół! Podstawą współpracy w dowolnej grupie, wywodzącej się wręcz z naszej biologii, jest właśnie zaufanie do innych. W artykule znajdziesz proste kroki jak zbudować zaufanie w swoim zespole.
  • Dziennik lidera, który zwiększy Twoją efektywność o 100%
    Od jakiegoś czasu prowadzę swój własny dziennik przemyśleń, emocji, zdarzeń i wszelkich spraw związanych z tym, co mnie spotyka tak w pracy, jak i w życiu prywatnym. Przekornie nazywam go codziennikiem 😉 Chciałbym zaproponować Ci, abyś spróbował swoich sił tak jak ja, i zaczął prowadzić swój własny dziennik lidera. Taki, w którym będziesz przelewał na papier swoje myśli i emocje, które spotykasz w swojej codzienności przewodzenia ludziom.
  • Krytyczne myślenie jest dla każdego lidera.
    Krytyczne myślenie to nie to samo co często używana potoczna krytyka (nie mam tutaj na myśli komentarza krytycznego opisywanego przez teorię komunikacji). Choć zdarzyło się w mojej karierze wiele osób, które uważały się za świetnych myślicieli, ale zwyczajnie wydawali swoje osądy i poglądy na dowolny temat, bez głębszej analizy. Można by nawet rzec, że krytykowali bezkrytycznie. To, czym różni się potoczna krytyka od krytycznego myślenia?
  • Lider musi posiadać te trzy podstawy.
    Kiedy zaczynałem swoją podróż jako lider, każdy chciał mi pomóc. Równocześnie ze wszystkich stron otrzymywałem informacje, wiedzę i cenne rady. Jak być liderem. Co robić, a czego nie. Jak się zachowywać, a jak się nie zachowywać. Jakim liderem być, a jakim nie. Dopiero po pewnym czasie uderzyły mnie dwie myśli. Pierwsza — by być dobrym liderem, muszę być autentyczny. I druga — powinienem sam określić jakim liderem chcę być.
  • Książka dla lidera – 7 do wyboru, które warto przeczytać w wakacje.
    Tym razem chcę się z Tobą podzielić kilkoma pozycjami, które natchnęły mnie ostatnimi czasy. A ponieważ mamy czas wyjazdów wakacyjnych i możliwości oddechu od zwykłej codzienności, być może właśnie teraz znajdziesz chwilę czasu, aby zagłębić się w lekturę.
  • Feedback to podstawa rozwoju — naucz się jak go przekazywać.
    Mimo tego, że dosyć łatwo jesteśmy w stanie ocenić czyjeś zachowanie i pracę, a w szczególności wyniki tejże, to z mojego doświadczenia wynika, że większość liderów ma kłopot z dawaniem feedbacku. Przyczyny tego stanu są różne, ale jest kilka prostych rozwiązań, które z powodzeniem można stosować. Zapraszam Cię w podróż po kilku metodach lub taktykach dawania informacji zwrotnej.
  • Lider — jak nim być?
    Gdy pierwszy raz nazwano w pracy moją rolę jako Lider, wydawało mi się, że ją rozumiem. Z perspektywy czasu już wiem, jak bardzo się wtedy myliłem. To, co brałem za bycie liderem, wynikało z moich przekonań i ogólnie przyjętych sformułowań. Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej, do jakich wniosków i opinii doprowadziło mnie praktyczne doświadczenie, to zapraszam do dalszej części artykułu.
  • Motywacja dla lidera – 12 taktyk, które musisz znać.
    Motywacja, w szczególności samo motywacja, w najprostszym tłumaczeniu jest siłą, która napędza Cię do osiągania celów i poświęcania swojego czasu w codziennych aktywnościach. Jak każdy człowiek, możesz być motywowany przez wiele różnych czynników, tak zewnętrznych, jak tych w Tobie. Do działania może Cię popychać wewnętrzne pragnienie dokonania lub ukończenia czegoś, miłość do kogoś lub potrzeba posiadania pieniędzy. Dlatego Twoja motywacja jest złożona z wielu powodów występujących jednocześnie.
  • 4 style zarządzania sytuacyjnego, które musisz znać.
    Style zarządzania — możesz wybrać dowolny i ten, który użyjesz w trakcie pracy ze swoimi ludźmi, nie jest ani zły, ani dobry. Aczkolwiek jego wykorzystanie może być właściwe lub nie i zależy od sytuacji oraz od Ciebie jako lidera i Twoich podwładnych. Jeżeli chcesz wiedzieć, w jaki sposób dobrać swoje zachowanie i styl zarządzania do danej sytuacji, czytaj dalej.
  • Rozwiązywanie problemów — w pięciu krokach.
    Rozwiązywanie problemów jest jedną z wielu ważnych umiejętności każdego lidera. Podobnie do innych można ją ćwiczyć i rozwijać. Ku mojemu zaskoczeniu najlepszą metodę, jaką do tej pory poznałem, stosowały nieświadomie moje dzieci. Zadawały mi masę pytań, ale zawsze docierały do sedna swoich poszukiwań! Ich otwarte umysły i brak strachu przed zadawaniem pytań bardzo pomagał. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, po co o tym piszę dla liderów, zapraszam dalej.
  • Share Week 2020
    Pierwszy raz uczestniczę w tym wydarzeniu, ale już wiem, że póki będę pisał bloga, póty będę dodawał swoje zgłoszenia 😉
  • Komunikacja i jej 7 absolutnie podstawowych kroków.
    Komunikacja jest podstawową umiejętnością każdego lidera. To od jej jakości zależy nasza interakcja z naszymi ludźmi. Z mojego doświadczenia zawodowego wynika, że osoby umiejące się komunikować efektywnie spotyka się zaskakująco rzadko. Przyczyn jest wiele, a większość z nas napotyka na różne bariery i nieporozumienia w trakcie porozumiewania się z innymi. Ale jak nabyć przynajmniej podstawowe umiejętności?
  • Chcesz przewodzić? Obudź się! Ten przewodnik rozwinie Twoje style zarządzania.
    Twoje style zarządzania to Twoje podstawowe umiejętności — im więcej ich znasz i potrafisz wykorzystywać, tym lepszym będziesz przywódcą! Lider ma jedną jedyną drogę, aby nauczyć się potrzebnych umiejętności. Jest nią praktyka i jeszcze raz praktyka. Jeżeli zamierzasz ćwiczyć swoje umiejętności zarządzania, to ten artykuł jest dla Ciebie. Osobiście pamiętam, gdy po raz pierwszy pokazano mi style kierowania, pomyślałem sobie „WoW!!”…, ale gdy przyszło co do czego, bardzo ciężko było mi stosować odpowiedni styl świadomie i zawsze celowo w danej sytuacji.
  • Jaki styl zarządzania dla lidera? Czy lider może wydawać rozkazy? A może musi zawsze prosić?
    Na początku mojego wej­ścia w świat stylów zarzą­dza­nia ludźmi, mia­łem ukuty obraz bycia kie­row­ni­kiem. Z wielu lat moich doświad­czeń wyni­kało, że więk­szość moich prze­ło­żo­nych wydaje pole­ce­nia i ocze­kuje ich reali­za­cji. I gdy coś się nie udaje, to w zależ­no­ści czy szef jest bar­dziej lub mniej emo­cjo­nalny, nastę­puje zje … Przekazanie feed­backu lub krę­pu­jące pyta­nia, czemu się tak stało. I koniec, taki szef co roz­każe i ukaże. Taki obraz przy­wódz­twa spo­ty­ka­łem w wielu miej­scach i wiele razy.
  • 6 x książka do przeczytania przez każdego lidera.
    Książka? Sześć razy?! Dla lidera? Powiecie — znowu!!! Artur miałeś pisać o praktykach, nie o teorii! Zgadzam się z Wami, ja również wolę uczyć się w praktyce. Przede wszystkim w sytuacjach życiowych, w których możemy testować każde rozwiązanie. Właśnie dlatego tak często możemy się spotkać z różnego rodzaju grami, warsztatami i ćwiczeniami dla liderów i zespołów. Pamiętam zawsze, aby takie ćwiczenia nigdy nie odbywały się kosztem innych osób!
  • 4 Techniki Lidera, Które Rozwiną Twoje Skrzydła.
    Pamiętasz, jak się czułeś w pierwszej stresującej sytuacji jako lider? Gdy po raz pierwszy musiałeś podjąć ważną dla zespołu decyzję? Sytuacje konfliktowe, nieprzyjemny dla obu stron feedback, przeciążenie zadaniami? Czy wiesz, co sądzą o Tobie inni? Czy chce poznać techniki lidera, które pomogą ci w tych sytuacjach? Zapraszam dalej.
  • Czy znasz swoich ludzi lepiej niż ich rodzice? Lider powinien!
    Czy jako lider dobrze znasz ludzi, któ­rymi zarzą­dzasz? Czy wiesz, co lubią? Jakie mają marze­nia? Jaki rodzaj pracy spra­wia im satys­fak­cję? I dla­czego miał­byś się tym inte­re­so­wać? Dla­czego wła­śnie Tobie, jako lide­rowi powinno zale­żeć na tej wie­dzy? Pytanie te nurtowały również mnie, gdy zaczynałem swoją przygodę jako lider. Podane rozwiązania, narzędzia i pomysły, pomogły mi sprawniej i lepiej rozwijać swoich ludzi oraz zespoły. Jeżeli chcesz zbudować lepsze zrozumienie siebie i swojego zespołu, to zapraszam do dalszej lektury.
  • Co wiedzą najlepsi trenerzy sportu, a czego Ty potrzebujesz jako lider?
    Co świat sportu może opowiedzieć liderowi? Jakie rady może lider wynieść z historii trenerów sportu?
  • Zarządzanie zespołem – 7 krytycznych rzeczy, które musisz wiedzieć, gdy zaczynasz.
    Czy zarządzanie zespołem jest pro­ste? Co możesz zro­bić, aby zespół zaak­cep­to­wał Cię jako lidera? Te i wiele innych pytań sta­wia­łeś i zapewne sta­wiasz sobie, gdy obej­mo­wa­łeś i na­dal peł­nisz funk­cję lidera. I pomimo wielu ksią­żek oraz innych dostęp­nych mate­ria­łów, pierw­szy dzień, tydzień lub nawet mie­siąc pracy są nie lada wyzwa­niem dla każ­dego z nas — zarzą­dza­ją­cych ludźmi.
Zestaw szablonów dla lidera

Pozostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.