Zarządzanie zespołem – 7 krytycznych rzeczy, które musisz wiedzieć, gdy zaczynasz.
Czy zarządzanie zespołem jest proste?
Co możesz zrobić, aby zespół zaakceptował Cię jako lidera?
Te i wiele innych pytań stawiałeś i zapewne stawiasz sobie, gdy obejmowałeś i nadal pełnisz funkcję lidera. I pomimo wielu książek oraz innych dostępnych materiałów, pierwszy dzień, tydzień lub nawet miesiąc pracy są nie lada wyzwaniem dla każdego z nas — zarządzających ludźmi.
Pamiętam swoje uczucia pierwszego dnia, gdy rozpocząłem zarządzanie zespołem. Były tam lęk i ekscytacja. Lęk czy podołam. Ekscytacja z zaufania, jakim obdarzył mnie zespół i przełożeni. Jednakże, zanim wszedłem w buty lidera zespołu, czytałem dużo książek i artykułów. Odbyłem szkolenia wewnątrz organizacji, które miały przygotowywać mnie do zarządzania. Już dzisiaj wiem, że to był tylko wierzchołek góry lodowej. Dalsza praca z ludźmi weryfikowała wszelkie teorie i pokazywała mi, jak bardzo zarządzanie zespołem zależy od tzw. miękkich kompetencji. To dzięki tej wiedzy mogę Ci dzisiaj przekazać w pigułce moje praktyczne wskazówki.
Rady te oparłem o swoje własne przemyślenia, zdobyte praktyczne doświadczenie oraz wiele materiałów, w szczególności książek. Jedną z nich jest “Po pierwsze: Złam wszelkie zasady – co najwięksi menedżerowie na świecie robią inaczej“ , autorstwa Marcusa Buckinghama i Curta Coffmana. Drugą “Pięć dysfunkcji pracy zespołowej” Patricka Lencioni. Polecam je przeczytać, zawarte w niej rady na pewno dadzą Ci wartość.
Lista 7 najważniejszych rzeczy, które pomogą Ci, gdy rozpoczynasz zarządzanie zespołem
Zarządzanie zespołem #1 Słuchaj i jeszcze raz słuchaj…
Ludzie z Twojego otoczenia otwierają się, kiedy ich aktywnie słuchasz. To działa bardzo dobrze! Często prowadzi do dłuższych rozmów. Właśnie wtedy dowiadujesz się najwięcej, szczególnie tych małych drobnych detali, o których publicznie możesz nigdy nie usłyszeć.
Słuchając, zbierz jak najwięcej informacji o swoim zespole. Dlatego słuchaj i to aktywnie tego, co ludzie w Twoim zespole mówią, jak mówią. Tak do Ciebie, jak i do siebie nawzajem. Słuchaj aktywnie, to znaczy tak, aby widzieli Twoje zaangażowanie w chęć zrozumienia ich przekazu. Często parafrazuj to, co usłyszałeś, okazuj cierpliwość i zadawaj pytania otwarte. Dawaj możliwość rozwijania wypowiedzi. Słuchaj, aby zrozumieć, a nie po to, aby wypowiedzieć swoje myśli. Członkowie Twojego zespołu będą to czuli.
Pamiętaj, że im więcej sam zaobserwujesz, tym więcej wniosków będziesz mógł wysnuć. Jednakże na początku „odłóż” swoje odczucia i nie zakładaj niczego z góry. Słuchaj i obserwuj, rób to od początku pracy z zespołem. Kontynuuj przez cały czas przewodzeniu swoim ludziom!
Zarządzanie zespołem #2 Zacznij od relacji.
Pamiętam jak dzisiaj rozmowę w trakcie jednego ze szkoleń dla kierowników projektów. Zadano tam pytanie: „rozpoczynasz zarządzanie nowym zespołem. Co robisz najpierw?”. Padło wiele odpowiedzi, wszystkie były prawdziwe i słuszne. Od ustalania zasad pracy, poprzez rozmowy z klientem, o zakresie, budżecie itd.
Nie o te odpowiedzi chodziło trenerom. Jak się okazało bardzo szybko, odpowiedzią na to pytanie jest „zaczynam od budowania relacji z zespołem”. Zbuduj z nimi więź. Rozpocznij budowanie zaufania.
Realizuj to poprzez wspólny obiad, organizując wyjście na przysłowiowe piwo lub inne wyjście po pracy. Pomagają w tym również wyjścia na kawę, krótkie rozmowy o prywatnych sprawach, dzielenie się doświadczeniami. Pomogą Ci w tym również różnego typu gry i ćwiczenia zespołowe. Najprostszą z nich jest wspólne z zespołem spotkanie i opowiadanie „jakie zdarzenie w mojej przeszłości wpłynęły na mnie najbardziej”.
Pokaż siebie jako człowieka i buduj relację opartą na obustronnym zaufaniu. Pamiętaj, że wszyscy jesteśmy ludźmi! I budowanie więzi w zespole będzie niekończącą się drogą.
Zarządzanie zespołem #3 Ustal oczekiwania — postaw granice.
Ten punkt jest często pomijany, a jest on ważny, ponieważ to właśnie dzięki niemu, Twoi ludzie będą wiedzieli czego się spodziewać. W jaki sposób będziesz ich oceniać i czego będziesz od nich wymagał.
Określenie własnych wymagań, jako lidera, pomoże Twojemu zespołowi. Przedstawienie ich pomoże zwiększyć poczucie bezpieczeństwa w Twoich ludziach. Mając takie informacje, nie będą również domyślać się Twoich intencji czy oczekiwań.
Najlepiej zrobisz, jeśli przedstawisz swoje oczekiwania w normalnej rozmowie z całym zespołem. A później przypomnisz te reguły w trakcie indywidualnych spotkań.
Spisz te oczekiwania, dla siebie samego, tak aby do nich wracać i aktualizować w zależności od sytuacji. Dzięki tym zapiskom, zarządzanie zespołem będzie oparte na tym, co chcesz osiągnąć.
Pamiętaj, aby nie wysyłać suchej wiadomości, czy to e-mailem, czy notatką służbową do zespołu. Rozmowa jest lepsza, zdecydowanie mniej bezduszna i pokazująca Ciebie jako człowieka.
Zarządzanie zespołem #4 Pokaż, na czym Ci zależy i jaki jesteś.
Powiązanym z poprzednim punktem, jest okazanie przez Ciebie jakimi wartościami się kierujesz. Na czym zależy Ci w życiu, dzięki czemu Twoi ludzie będą wiedzieć trochę więcej o tym, jaki jesteś.
To, kim jesteś i co Cię interesuje w życiu, używaj do budowania relacji. W ramach spotkań opowiadaj o sobie, o swoim hobby, o planach — jeżeli chcesz je zdradzać. Dzięki temu zbudujesz jeszcze silniejsze relacje. Stworzysz zaufanie do siebie oraz zrozumienie u swoich ludzi. Będą czuli, że chcesz, aby byli częścią Twojego życia.
Najlepsza metoda na pokazanie kim jesteś to być sobą. Nie udawaj, nie graj, nie manipuluj, po prostu bądź sobą. Pamiętaj jednak, że to od Ciebie zależy, jak bardzo chcesz pokazać siebie Twoim ludziom.
Dla mnie zawsze działa opowiadanie o swojej rodzinie, o moich planach prywatnych. O hobby, o tym, co na przykład będę robił w weekend lub w wakacje. Albo dzielenie się wrażeniami z wyjazdu, wspólne oglądanie zdjęć z zespołem po powrocie, radosne opowiadanie z osiągnięć moich dzieci, etc. To buduje w zespole więzi, pokazuje, że chcę się z moimi ludźmi dzielić swoim życiem, a oni są jego częścią.
Zarządzanie zespołem #5 Ustal reguły gry.
Dobrze jest to robić po rozpoczęciu budowania relacji, tak aby zespół trochę Cię poznał. Na początku nie zmieniaj zastanych reguł — chyba że ich nie ma. Obserwuj, rozmawiaj i wyłuskuj co nie działa, a co działa dobrze.
Gdy poczujesz, że jesteś gotowy, ustal reguły gry. Tak nazywam ten moment, w którym razem z zespołem określasz, jak chcesz, aby wyglądała Wasza codzienna praca. Jakie są zasady. Kto, o czym decyduje, w jaki sposób się komunikujecie. Jak będziecie wspólnie opisywać codzienne zadania. Jak i gdzie raportować. I tak dalej.
Nie chodzi mi tutaj o tworzenie procedur, ale o stworzenie zrębów wspólnej pracy. Dobrze, jeżeli spiszecie te reguły. I na co dzień będziecie mieli do nich dostęp. Natomiast ważne jest, aby Twój zespół, wiedział, że takie reguły są i gdzie może je znaleźć. Dzięki temu, Twoje zarządzanie zespołem będzie płynniejsze i bardziej klarowne dla wszystkich.
Pamiętaj, że otwartość w tym zakresie, popłaca. Daj swobodę wypowiedzi swoim ludziom, w końcu to oni wiedzą, jak wykonywać pracę. Jednakże nie zapominaj również o tym, że to Ty odpowiadasz za wyniki. Tam, gdzie jest to potrzebne, wprowadzaj do reguł swoje wymagania.
Z mojego doświadczenia wynika również, iż wspólne tworzenie reguł i zasad pracy zespołu, tworzy zaufanie i większe zaangażowanie pośród ludzi. Każda reguła, proces, zmiana wprowadzona wspólnie, a nie narzucana przeze mnie, była przyjmowana o ponad 50% szybciej i dawała pięć razy mocniejsze efekty. Po drugie ludzie dawali swoje uwagi i konstruktywną krytykę w celu poprawy swojej pracy, procesów i zasad. Współtworzyli to, jak zespół pracował i pracowali coraz lepiej!
Zarządzanie zespołem #6 Poznaj indywidualnie swoich ludzi.
W poznawaniu swoich ludzi chodzi głównie o to, aby ich rozumieć. Ich cele, marzenia, plany, wartości.
Rozmawiaj o tym przy każdej okazji, przy kawie, przy wspólnych obiadach, i innych niezobowiązujących spotkaniach. O tym, co czują, myślą, jakie mają przekonania. Buduj na tej bazie relacje personalne, takie, aby obie strony czuły się w niej ludźmi.
W swojej pracy często używałem indywidualnych spotkań. Cyklicznych ze swej natury. Takich rozmów jeden na jednego. Tobie proponuje robić to samo. Na tych spotkaniach rozmawiaj o tym, co Twoi ludzie chcą osiągnąć, pracując w zespole, formie, etc. Jakie mają cele zawodowe. Co jest im potrzebne, aby to zrealizować. Mów również o swoich oczekiwaniach, ale tych indywidualnych, związanych z konkretnymi rolami. Poruszaj wszelkie kwestie związane z pracą i zarządzaniem zespołem.
I na zakończenie tego punktu. Zapisz sobie daty urodzin swoich ludzi. I zawsze pamiętaj, aby złożyć im życzenia w ich święto. Dzięki temu zespół będzie wiedział, że zależy Ci na nich jako ludziach.
Mnie ta taktyka w zarządzaniu zespołem przynosiła zawsze korzyści. Tworzyła atmosferę w zespole, w której wszyscy wiedzieli, że mnie jako liderowi na nich zależy jako ludziach. A to jest chyba najważniejszy aspekt pracy liderów – być człowiekiem i widzieć w innych ludzi.
Zarządzanie zespołem #7 Zapisz to co widzisz i słyszysz
Poprzednie punkty dadzą Ci dużo informacji o Twoim zespole. A ponieważ pamięć ludzka potrafi płatać nam figle. Pamiętaj, aby to, co się dowiadujesz, obserwujesz, widzisz i słyszysz, zapisać dla siebie. Wybierz taką formę, jaka pomoże Ci wrócić do tych informacji i wyciągać wnioski. Ważne, abyś swoich notatek nie udostępniał nikomu, w końcu to Twoja ocena ludzi.
Zapisz, jakie są mocne strony każdego z członków Twojego zespołu. W jakich obszarach lubią wykonywać zadania a jakich unikają lub czują się nie komfortowo. Spróbuj również określić, co motywuje każdego w zespole do pracy.
Powyższe spostrzeżenia wzmocnij o informacje o rolach i odpowiedzialnościach swoich ludzi. Dodając do nich osobiste cele, jakie każdy chce osiągnąć. Zapisz tutaj swoje przemyślenia, jak osobiste cele mogą wspomóc cele całego zespołu. Spisz również jakie oczekiwania postawiłeś wobec każdego z członków zespołu oraz jakie cele ustaliliście wspólnie, jeżeli chodzi o pracę tej osoby w zespole.
Bardzo pomocne są spisane wnioski i informacje z różnego rodzaju ocen zespołu (np. badanie 360 stopni), talentów i profili osobowości. To dzięki nim i poprzednim wiadomościom będziesz miał pod ręką całą wiedzę o zespole. Nie zapomnij jednak aktualizować tych informacji w czasie, aby zawsze odpowiadały rzeczywistości.
Metodą Strengths Finder opartą o badania instytutu Gallup’a, wspomagałem zarządzanie zespołem. Polega ona na wykonaniu testu przez każdego z członków zespołu. Wyniki testu w podstawowej wersji dają wgląd w pięć najsilniejszych stron danej osoby oraz pomocne w ich rozwoju podpowiedzi. Wykonanie tego testu przez każdego z członków zespołu, a następnie wspólne omówienie ich w zespole, pomagało nam rozumieć się nawzajem. Budowało również podwaliny pod wydajniejszą pracę.
Podsumowanie
Zarządzanie zespołem jest pracą pełną wyzwań. Jednakże, gdy oprzesz się na budowaniu relacji i tworzeniu wizerunku siebie jako lidera-człowieka, na pewno Twoi ludzie pójdą za Tobą daleko. Może nawet wspólnie polecicie na Marsa!
I właśnie takich szefów, przywódców, liderów, wspominam najlepiej. Umiejących dostrzec we mnie człowieka. Tego właśnie życzę Wam jako liderom, aby Wasze zarządzanie zespołem rosło i rosło. Aby Wasi ludzie, wspominali Was po latach jako najlepszych szefów, jakich mieli!
Uwaga: linki do wymienionych książek są t.zw. linkami afiliacyjnymi. Jeśli skorzystasz z któregoś z tych produktów po kliknięciu linku na mojej stronie, otrzymam z tego tytułu prowizję. Piszę o tym, ponieważ dbam o przejrzystość moich działań i chcę, abyś miał 100% pewności, że dla Ciebie nie wiąże się to z żadnymi dodatkowymi kosztami.
Jeżeli chcesz poznać więcej książek, które polecam Ci jako liderowi, zapraszam do mojego artykułu https://kuznialeaderow.pl/6-ksiazek-lidera/