Lider swoich dawnych kolegów — co musisz wiedzieć, aby skutecznie działać.
Lider — właśnie nim zostałeś. Nastał ten szczególny dzień. Jesteś od teraz szefem, liderem swoich dotychczasowych kolegów. Zastanawiasz się jak podejść do tej zmiany i czujesz się nieswojo. Wiedz, że nie jesteś osamotniony w odczuciach. Mnie też się to przydarzyło. Jak więc sobie poradzić z przejściem? Jak nie popełnić błędów? Oto kilka kroków, aby zrobić to z wdziękiem. Czytaj dalej, aby je poznać.
Lider swoich kolegów — pierwsze kroki
No to jesteś teraz szefem. I co dalej? Twoi koledzy nadal odnoszą się do Ciebie tak samo, ale Ty musisz działać w swojej roli inaczej. Zacznijmy od szybkiej listy kroków, które pomogą ci zrozumieć i przejść drogę w tej zmianie. W dalszej części artykuły znajdziesz więcej szczegółów na każdy z tematów.
Pamiętaj, proszę, że kroki te nadają się również do tego, aby zacząć zarządzać zupełnie nowym zespołem!
- Ustal, jak chcesz zarządzać zespołem.
- Zmień swoje nastawienie i działania:
- Od teraz nie wykonuj sam zadań zespołu.
- Skup się na celach, a nie detalach.
- Bądź sobą — nie udawaj innych.
- Dotrzymuj swoich obietnic.
- Jeżeli zauważysz, to wdróż proste i szybkie zmiany, dające wartość.
- Podejmuj decyzje — nie daj się paraliżowi i zbytniemu analizowaniu.
- Zacznij być liderem od pierwszego dnia — nie czekaj na całą wiedzę o zespole, organizacji, etc.
- Przygotuj swoje exposé — przedstawienie swojej wizji, wartości i celów.
- Wysłuchaj swoich ludzi i porozmawiaj z nimi o zmianie.
- Uruchom proces feedbacku — im częstszy, tym lepiej.
- Dowiedz się, jak jesteś postrzegany.
- Zbadaj swoje historyczne zachowania.
- Bądź gotowy do ciągłej nauki.
To od czego zacząć?
Zajrzyjmy teraz w detale tego, co jest potrzebne, aby zacząć skutecznie zarządzać swoimi kolegami. Temat jest na tyle obszerny, że podzieliłem go na kilka części, które rozwijam w kolejności, zaczynając od moim zdaniem najważniejszych.
Jako lider ustal, jak chcesz zarządzać zespołem.
Ponieważ na ten temat pisałem już w artykule „Trzy podstawy każdego lidera”, tutaj skupię się jedynie na podsumowaniu. Zapraszam Cię jednak do przeczytania całego artykuły, w którym opowiadam jak określić jakim liderem być. Aby przygotować się do nowej roli, możesz posłużyć się poniższą tabelą. To właśnie misja, wizja i Twoje wartości pozwolą ci się najlepiej przygotować do zarządzania swoim nowym zespołem.
Element | Opis |
---|---|
Misja | Pochodząca z Twojego wnętrza misja jest przewodnim tematem, twoim celem życiowym, która ma spajać Twoje liderstwo. Pomogą Ci w tym odpowiedzi na pytani: – Kim jesteś i co Cię wyróżnia? – Jakie mocne strony i pasje wnosisz do swojego przywództwa? – Dlaczego chcesz być liderem? Co Cię nakręca aby dążyć do swoich celów? Pamiętaj – nie jest to: lista Twojego wykształcenia, doświadczenia lub umiejętności |
Wizja | Wyobrażenie Ciebie w przyszłości, możliwej do osiągnięcia, ale pokazującej dokąd chcesz dojść. Znajdź odpowiedzi na: – Co chcesz osiągnąć w swojej pracy i życiu? – Jakim liderem chcesz być? – Co jest dla Ciebie najważniejsze? – Jak chcesz się rozwinąć jako osoba i lider? |
Wartości | Twoje wartości, to na czym opierasz swoje decyzje. Jakby kompas, kierujący dążeniami do celów. Pomogą ci odpowiedzi na: – Jakie są Twoje sposoby wykonywania pracy? – Co sądzisz o dobru i złu? – Jakich standardów używasz do podejmowania decyzji? |
Jako lider zmień swoje nastawienie i działania.
Zmiana z bycia pracownikiem pośród swoich kolegów, na ich przełożonego, jest na pewno ekscytujące. Jednocześnie może być niezwykle przytłaczające. W trakcie procesu wdrażania się w nową rolę dobrze, abyś zmienił część ze swoich dotychczasowych zachowań. Przyjrzyj się liście poniżej i zastanów, które z nich wymagają Twojego zainteresowania:
Od teraz nie wykonuj sam zadań zespołu.
Do niedawna pracowałeś ramię w ramię ze swoimi kolegami i wykonywałeś podobne zadania. Jednocześnie byłeś za swoje zadania odpowiedzialny i za ich wykonanie. Od teraz będziesz jednak miał co innego do pracy.
Jako lider musisz skupić się na pomaganiu wykonywania zadań swojemu zespołowi, ale nie na poszczególnych zadaniach. Pamiętaj, że od teraz jesteś odpowiedzialny za sukces swojego zespołu. Musisz sobie uświadomić, że od teraz jesteś odpowiedzialny za coaching, nadzorowanie i wspomaganie członków Twojego zespołu.
Jeżeli chcesz poszerzyć wiedzę o tym, jak być liderem, zapraszam Cię do przeczytania artykułu.
Skup się na celach, a nie detalach.
Wykonując indywidualnie zadania, na pewno miałeś tak, że skupiałeś na ich wykonywaniu całą swoją uwagę. Od teraz nie możesz już koncentrować się na szczegółowym śledzeniu pojedynczych zadań zespołu. Na czytaniu wszystkich e-maili, zapisywaniu każdej rozmowy i spotkania.
Jako lider nie możesz być wszędzie, wiedzieć wszystkiego i pilnować każdej drobnej sprawy w projektach i aktywnościach, które jako zespół prowadzicie. A jeżeli będziesz próbował tak monitorować swoich kolegów, zmienisz się z mikro managera. To nie będzie korzystne ani dla Ciebie, ani dla Twoich ludzi.
Skup się na szerszej perspektywie. Musisz zdać sobie sprawę, że od teraz najważniejsze jest dla Ciebie osiągnięcie długoterminowych celów. Nadzór nad poszczególnymi częściami i zadaniami Twoich ludzi jest oczywiście Twoim obowiązkiem. Musisz się nauczyć skutecznie monitorować postępy swoich ludzi, mając na uwadze, aby cały zespół dążył do osiągnięcia celów.
Bądź sobą — nie udawaj innych.
Gdy awansujesz „od wewnątrz”, możesz nieświadomie powielić metody zarządzania, jakie prowadzili Twoi poprzednicy. Nie jest to zła rzecz, bo prawdopodobnie Twój poprzednik jest godnym do naśladowania liderem.
Jednakże tworzenie Twojego własnego stylu zarządzania pozwoli ci na rozwijanie Twojego potencjału i wywierać pozytywny wpływa na organizację. Może ci w tym pomóc nauka każdego ze styli zarządzania i wybranie z nich takiej kombinacji, które najlepiej będzie pasować do Ciebie i Twojej organizacji. Możesz o tym przeczytać w artykule. Najważniejsze jednak jest to, abyś był sobą. Zachowywał się autentycznie i zgodnie ze swoimi wartościami.
Dotrzymuj swoich obietnic.
Jako nowy lider, będziesz chciał zapewne zadowolić swój zespół. Oraz udowodnić, że jesteś skutecznym liderem. Nie będzie jednak dobrze, jeżeli będziesz składał swoim pracownikom obietnice, których nie będziesz mógł spełnić.
Niektóre z tych obietnic mogą brzmieć świetnie, ale możesz, nie w pełni rozumieć co jest potrzebne, aby je zrealizować. Poszczególne problemy mogły istnieć znacznie dłużej, niż zdajesz sobie sprawę — i może istnieć głęboko zakorzeniony powód, dla którego nie zostały one już naprawione. Pamiętaj, że zbyt wiele Twoich obietnic może początkowo zyskać przychylność dla Ciebie jako lidera. Jednocześnie może podważyć zaufanie do Ciebie, jeśli ich realizacja się nie powiedzie. Dlatego obiecuj tylko to, co zrealizujesz.
Jeżeli zauważysz, to wdróż proste i szybkie zmiany, dające wartość.
Z drugiej strony, jeśli są jakieś zmiany, które możesz wprowadzić natychmiast, takie jak pozbycie się nieefektywnego i marnującego czas codziennego spotkania lub wyeliminowanie powtarzającego się kroku dokumentacji. Wprowadź je, a dzięki temu szybko zyskasz reputację lidera, który jest gotowy do wdrożenia dobrych zmian.
Podejmuj decyzje — nie daj się paraliżowi i zbytniemu analizowaniu.
Bez wcześniejszego doświadczenia w zarządzaniu, jako nowy lider możesz doświadczyć czegoś, co nazywa się paraliżem decyzyjnym. Dzieje się tak, gdy osoba rozważa sytuację do tego stopnia, że w rzeczywistości nigdy nie podejmuje decyzji. A menedżerowi po raz pierwszy łatwo się w tym zagubić. Na tym nowym stanowisku dokonywane przez Ciebie wybory wpływają nie tylko na Ciebie — mają wpływ na cały Twój zespół i być może dział. Dzięki tej wiedzy nowi menedżerowie nie chcą popełniać błędów ani złych telefonów. Zamiast tego często opóźniają i opóźniają, nigdy nie podejmując decyzji.
Zacznij być liderem od pierwszego dnia — nie czekaj na całą wiedzę o zespole, organizacji, etc.
Nowicjusze w roli lidera często nie chcą wyglądać na zbyt autorytatywnych. Nie chcą wkroczyć i zacząć zmieniać rzeczy bez solidnej wiedzy na temat pracowników, celów działu i potrzeb zespołu. Jednakże czekanie i zawlekanie w zarządzaniu może przynieść odwrotny skutek.
Bez wskazówek Twój zespół może szybko się zmarnować, a przy okazji prawdopodobnie zakwestionuje Twój autorytet i zdolność do wykonywania zadań. Stanie się skutecznym, inspirującym liderem wymaga czasu. Kluczem jest znalezienie równowagi — między zbyt szybkim wskakiwaniem i brakiem wskakiwania w ogóle, między potwierdzaniem swojego autorytetu, a nie stawaniem się apodyktycznym oraz między chęcią wpływania na zespół a byciem realistą. Pamiętaj tylko: to proces uczenia się. Staraj się nieustannie uczyć (i unikać tych typowych błędów), a będziesz na dobrej drodze do zostania menedżerem, jakim chcesz być.
Przygotuj swoje exposé.
Jedną z dobrych dróg przedstawienia swojej wizji, wartości i celów przed swoim nowym zespołem, jest przygotowanie exposé szefa. Ta trochę formalna metoda przedstawienie siebie w roli lidera swoich kolegów, jest bardzo skuteczna w osiąganiu celów.
„To, co otrzymujesz, zależy od tego, co mówisz”
George R. Walther
Polega ona na opowiedzeniu przed całym zespołem, czego oczekujesz od ich pracy i jak będziesz zarządzał. Pamiętaj, aby w swoim wystąpieniu nie zapomnieć o elementach, które możecie przeczytać w „Psychologia Szefa, Szef to zawód” autorstwa Jerzego Guta i Wojciecha Hamana. Takich jak:
- Najważniejszych wartości, którymi będziesz się kierował w swojej pracy jako lider.
- Postaw i zachowań, które będziesz wspierał i nagradzał oraz tych, które nie są pożądane przez Ciebie.
- Cele, jakie chcesz osiągnąć ze swoim zespołem.
- Oraz oczekiwania wobec swoich podwładnych, które pomogą je realizować.
Musisz również wiedzieć, że nie ma jednej recepty na dobre exposé szefa. Ja jednak skłaniam się do następującego scenariusza:
- Przedstaw cel i powód swojego wystąpienia. Mów szczerze i autentycznie o oczekiwaniach.
- Przedstaw oraz przypomnij cele swojego zespołu. Postaraj się dodać do nich szerszy kontekst — misję i wizję firmy.
- Opowiedz o wartościach, które pomogą zespołowi realizować cele firmy oraz te, którymi Ty się kierujesz.
- Jasno przedstaw, jakich zachowań oczekujesz, a jakie są według Ciebie niepożądane.
- Wyjaśnij jakie pozytywne lub negatywne konsekwencje czekają Twój zespół, w zależności od ich działania.
- Pamiętaj, że Twoje exposé ma na celu realizację wymagań Waszego zespołu, a nie jest Twoim widzimisię.
- Na zakończenie zapytaj swoich ludzi czy wszystko jest dla nich zrozumiałe. Musisz jednak pamiętać, że Twoje wystąpienie nie jest miejscem na pytanie, czy Twoi ludzie się zgadzają, czy nie lub podoba. Zatem wyjaśnij krótko, nie tłumacząc się i nie usprawiedliwiając. Nie wdawaj się w dyskusję z zespołem! To Twoje wystąpienie i Twoje wymagania.
Wysłuchaj swoich ludzi i porozmawiaj z nimi o zmianie.
Postrzegaj opowiadanie zespołowi o swoim awansie nie jako przerażający moment, ale jako okazja. Mów szczerze o swojej nowej roli i dziel się wiadomościami o swoim awansie w sposób formalny i w sposób, który dotrze do całego zespołu od razu.
Mówienie wszystkim razem pokazuje, że będziesz pracować nad zapewnieniem równości swojemu zespołowi — i unika wszelkiego sceptycyzmu wynikającego z tego, że byli koledzy słyszeli informacje od kogoś innego niż ty. Unikaj tego ryzyka i ustal, jakim będziesz liderem, będąc szczerym wobec całego zespołu.
Uruchom proces feedbacku.
Informacja zwrotna jest najbardziej istotnym czynnikiem dalszego wzrostu Twoich ludzi oraz Ciebie jako nowego lidera. Pisałem o tym w artykule. Dlatego zachęć swoich podwładnych do przekazania ci informacji zwrotnej już po kilku tygodniach bycia w roli lidera. Poproś ich o opinię, jak Twoje działania wpływają na ich pracę. Jak jesteś postrzegany jako ich nowy lider.
Jednocześnie zbuduj kulturę dawania informacji zwrotnej. Jak najczęściej dawaj feedback swoim ludziom. Rozmawiaj z nimi o ich pracy i swoim działaniu. Możesz zastosować spotkania jeden na jeden (1-1) raz na miesiąc. Dodatkowo możesz skorzystać ze spotkań całego zespołu, gdzie będziecie się zastanawiać nad ulepszaniem Waszego działania.
Dowiedz się, jak jesteś postrzegany.
Jako ktoś, kto działa w grupie rówieśniczej współpracowników, możesz mieć współpracowników, z którymi jesteś wyjątkowo przyjazny. Jako lider tej grupy będziesz musiał teraz trochę szerzyć miłość.
„Jeśli jesteś postrzegany jako osoba, z którą masz bliższe relacje, pomimo faktu, że możesz czuć się otwarta, niektórzy członkowie grupy natychmiast poczują, że zostali zmarginalizowani” – mówi Roy Cohen, pracownik doradca i trener w Nowym Jorku. „Musisz zobowiązać się do zademonstrowania swojej zdolności do traktowania wszystkich tak samo”.
Kiedy prowadzisz spotkania grupowe, upewnij się, że głos wszystkich jest słyszany. Pomiń żarty wewnętrzne. A jeśli regularnie jesz lunch z jedną lub dwiema osobami albo zmniejsz częstotliwość spotkań z nimi, albo zwiększ częstotliwość spotkań z innymi ludźmi. „Chodzi o stworzenie bardziej sprawiedliwej platformy” – mówi Cohen.
Zbadaj swoje historyczne zachowania.
Czy zawsze byłeś pracownikiem, który był lubiany, ponieważ byłeś w pełni zaangażowany jako przyjaciel lub kolega? Być może będziesz musiał poprawić swoje zachowanie jako wyższy.„To, co sprawiło, że stałeś się atrakcyjnym rówieśnikiem, może sprawić, że staniesz się mniej atrakcyjnym przywódcą” – mówi Cohen. „Liderów często trzeba postrzegać jako dojrzałych i zdecydowanych. Koledzy są często doceniani, ponieważ są zabawni ”.Przyjmij swoją nową rolę. W końcu na to zasłużyłeś. „Ambitni ludzie niekoniecznie postrzegają przywództwo jako zabawę” – mówi Cohen. „Spójrz na to jako na uprawnienie i osiągnięcie”.
Bądź gotowy do ciągłej nauki.
Bycie świetnym szefem nie zawsze jest czymś, z czym się rodzimy. Może to być umiejętność wyuczona i często ludzie, którzy odnoszą największe sukcesy w zarządzaniu innymi, ciężko pracują, aby dowiedzieć się, jakie techniki działają najlepiej, aby stworzyć szczęśliwy zespół. Dlatego na zakończenie daję ci ostatnią wskazówkę: bądź gotowy do ciągłej nauki. Korzystaj z różnych źródeł. Z książek, z kursów oraz z takich blogów jak kuznialeaderow.pl.